Khamis, 22 Disember 2011

Tanjung Agas

Semalam saya berpeluang mengikuti bos saya ke tapak projek Tanjung Agas. Apa yang ada di Tanjung Agas?

Sekarang Tanjung Agas cuma sebuah perkampungan nelayan. Tapi dalam tempoh 10 tahun akan datang, kawasan ini akan dibangunkan menjadi hub minyak dan gas di Malaysia. Di sana akan dibangunkan supply base seperti di Kemaman(KSB) dan Labuan (ASB), terminal simpanan minyak mentah dan petroleum, dan fabrication yard. Selain itu akan dibangunkan juga kolej, residential area dan macam-macam lagi kemudahan.Tapi sekarang cuma ada jalan dan lampu jalan. Insyaallah 10 tahun lagi tempat ni akan jadi penting kepada ekonomi negara.


Imaginasi Owner
Setakat ini yang saya tahu OSC ltd, syarikat dari Dubai akan melabur untuk membina supply base dan PETCO (Petronas Trading) akan melabur untuk membina terminal minyak. Semalam pula saya berpeluang bertemu dengan MD Tanjung Agas yang juga salah seorang owner Tanjung Agas dan wakil dari Sumitomo dan Sinopec yang berminat untuk melabur di Tanjung Agas.


Owner Tanjung Agas dengan Bos saya
Kalau projek ni berjaya, memang banyak la lubang bisnes untuk bisnesman-bisnesman di luar sana. Insyaallah kita pun kalau ada rezeki 10-20 tahun akan datang, boleh la mencari lubang-lubang tersebut di Tanjung Agas.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Menarik. Tertarik