Khamis, 21 Mei 2009

Selamat Tinggal Dunia

Salamun,

Amaran:Ini Entry yang agak seram

Bayangkan, esok hari terakhir kita di dunia...
Apa agaknya kita nak buat? nak mintak apa? nak jumpa siapa? nak lepak mana? nak makan apa?
Haaaaa lu pikirlah beramai-ramai.

Tapi, mati itu adalah sesuatu yang pasti. Orang kaya mati, orang miskin pun mati. Orang baik mati , orang jahat pun mati. Orang BN mati, orang PAS pun mati. Ahli Parlimen mati, ada la Pilihanraya Kecil.

Statistically, 6200 orang mati setiap jam. Itu bukan sikit. Tambah-tambah lagi sekarang dengan wabak yang berbagai-bagai, selsema burung; selsema babi; selsema kucing. Bencana yang berbagai-bagai, Tsunami; Gempa bumi; Banjir; Taufan; macam manalah kita boleh lepak lagi?Macam mana kita boleh rasa selamat? Minggu lepas kita dengar mak kawan kita mati sebab barah, tiga hari lepas kita dengar bapak kawan kita mati sakit jantung, kelmarin kita dengar kawan sekolah lama mati eksiden, hari ni kita dengar adik kita sendiri mati demam denggi, mungkin esok lusa kawan kita pulak dengar kita mati. Punca kematian bolehlah lu orang imagine sendiri. Mungkin eksiden, mungkin kena tikam lepas kena ragut, dan macam-macam lagi.Malaikat akan tarik nyawa kita bila ajal tiba, tanpa berlengah lagi, tak kesah la tengah buat apa. Mungkin time tengah belajar dalam kelas, tengah mandi, tengah memasak, tengah baca blog, lepas baca blog(lepas ni aa kot). Bila-bila,mana-mana pun boleh.

Persoalannya, sudah ready untuk ajal?. Jawapannya kebanyakan kita memang tak ready. Gilakhinzir. Kita ontheway ke tempat baru yang abadi, yang akan jadi rumah kita selama-lamanya dan kita tidak bersedia. Ketahuilah ini adalah kerja syaitonirrojim yang membisikkan di telinga-telinga mat rempit, "lek lu muda lagi tua nanti taubat"; juga di telinga-telinga mat masjid, "lek la dah cukup kot amalan lu, syurga konpom". Cilakak. Bijak jugak syaitan ni menghasut ikut level kita.


Kubur kata mari

Ada satu kisah menarik tentang seorang di zaman khalifah Harun al-Rasyid bernama Bahlul.Bahlul adalah seorang yang pandir atau lurus. Satu hari Khalifah memberi Bahlul sebatang tongkat, dengan berkata lebih kurang "Tongkat ini untuk orang paling bodoh di dunia, kalau lu jumpa orang lagi bodoh dari lu, lu bagi tongkat ni kat dia, ok?"."bereh boh!"balas Bahlul lebih kurang. Bahlul yang bahlul pun menerima dan menyimpan tongkat itu hingga satu hari, Khalifah jatuh sakit dan Bahlul datang melawat. Lebih kurang mereka berbual:

Harun: Tiada penawar yang dapat memulihkanku. Aku
sudah terbayangkan jalan penghabisan yang terbentang
di hadapan.

Bahlul: Kemana Tuan akan pergi?

Harun: Aku akan melangkah ke Dunia Lain.

Bahlul: Berapa lamakah Tuan akan tinggal di sana?
Bilakah Tuan akan pulang?

Harun: Tiada sesiapa pun yang akan pulang dari Dunia
itu.

Bahlul: Kalau begitu, tentu Tuan sudah membuat
persiapan awal. Apakah Tuan sudah mengirimkan pasukan
pengawal yang akan menjaga Tuan di sana?

Harun: Bahlul, kita perlu ke sana bersendirian. Dan
tidak, aku tidak membuat sebarang persiapan.

Bahlul: Amir-ul-Mu’minin! Tuan selalunya mengerahkan
askar untuk membuat persiapan teliti untuk
pengembaraan Tuan yang hanya beberapa hari lamanya.
Sekarang Tuan hendak perggi ke tempat di mana Tuan
akan tinggal selamanya sedangkan Tuan belum membuat
apa-apa persiapan! Saya rasa saya telah menjumpai
orang yang lebih berhak memiliki tongkat yang pernah
Tuan berikan kepada saya beberapa tahun yang lalu.

Memang Bahlul bahlul. Lol. Tapi pengajarannya di sini adalah reaksi Bahlul tentang persiapan Khalifah Harun. Buat seketika reaksi itu menjadikan Bahlul nampak bijak. Bukankah orang yang paling bijak adalah orang yang mengingati mati, dan mempersiapkan diri mengahadapinya?Itulah jawapan Rasulullah SAW kepada teka-teki 'siapa orang paling bijak?'. Riwayat juga menceritakan Malaikat maut datang ziarah kita 70 kali sehari, mathematically setiap 21 minit. Banyak tu. Ada ke member sekalipun sahabat karib kita yang sanggup datang ziarah 21 minit sekali? Kalau ada mungkin dia malaikat maut.Cuba try test tanya dia.

Harapan kita, semoga ziarah terakhir malaikat maut adalah ketika syahadah masih valid, sempurna rukun yang 5, teguh rukun yang 6, taubat sudah dilafaz , luggage amal dah siap bungkus untuk check-in berangkat menuju dunia seterusnya yang mana tiketnya hanya satu hala dan takda option return. Jadi, mahukah anda menjadi orang yang bijak? Tepuk tangan,tanya iman. Tepuk amai-amai,belajar kasi pandai.

Wassalam.

Tiada ulasan: