Jumaat, 8 Oktober 2010

Kembali

1. Rosmah (nama sebenar) dikatakan telah melawat pusat remaja hamil yang membantu remaja hamil luar nikah di Brussels untuk melihat pendekatan mereka dalam menguruskan remaja hamil luar nikah bagi menangani masalah buang bayi.

2. Bukankah kita sudah ada panduan dari Quran dan Sunnah yang didatangkan dari yang maha pencipta. Dia maha mengetahui apa yang kita perlukan kerana Dia yang mencipta kita.

3. Islam sudah menyediakan segala macam panduan untuk segala macam bidang. Daripada hal-hal kecil seperti adab makan hinggalah ke urusan pentadbiran negara.

4. Sistem kewangan dunia yang berunsur riba ternyata gagal dan hanya dapat diubati dengan sistem kewangan Islam berlandaskan Quran dan Sunnah. Begitu juga dengan permasalahan lain seperti masalah sosial, ubatnya hanyalah kembali pada Quran dan Sunnah.

5. Usaha untuk kembali perlulah bermula dari diri kita sendiri dan keluarga kita. Pastikan Quran dan Sunnah menjadi satu-satunya medium yang memandu arah untuk kita, bukannya drama bersiri, novel-novel cinta, lagu-lagu yang melalaikan dan pelbagai medium lain yang sedia maklum telah memandu remaja kini ke arah kebinasaan.

Tiada ulasan: