Khamis, 20 Ogos 2009

Praktikal, Umrah, Hari jadi, dan Ramadhan




Selamualaykum,

Begini ceritanya. Sepanjang Mac hingga Julai saya telah mempraktikalkan diri saya di sebuah Firma di sini secara bersungguh-sungguh. Banyak pengalaman berguna dan tak berguna telah saya peroleh dan insyaAllah akan saya gunakan untuk kebaikan diri ini. Bukan itu saja ye adik-adik, saya juga telah memperoleh gaji yang membolehkan saya membawa diri ke Arab Saudi selama 18 hari dan semestinya untuk menunaikan umrah. Alhamdulillah sampai juga saya ke sana.

Maka sehari selepas tamat Praktikal berangkatlah saya dari Lapangan Terbang Munich ke Jeddah. Kemudian dari Jeddah saya sekali lagi menaiki kapal terbang ke Madinah. Saya berada 4 hari pertama di Madinah dan selebihnya di Makkah. Sepanjang 18 hari itu saya telah melepakkan diri bersama dua orang sahabat keturunan Turki yang telah lama menetap Germany. Salah seorang dari mereka pernah menunaikan Umrah sebelum ini dan saya banyak belajar daripada beliau memandangkan kami tiada mutawwif atau organiser seperti kebanyakan jemaah lain.


Fatih Karahan dan Erdal Cetinkaya di Jabal Uhud

Kebetulan pada 10 hb 8 merupakan harijadi dan saya telah berhajat di hati untuk pergi mencium Hajarul Aswad pada hari itu (by the way terima kasih kepada mereka yang memberi ucapan hari jadi melalui muka buku dan ym) . Maka sebelum waktu Zuhur saya pergi ke Kaa'bah dan mula bertarung tanpa senjata dengan Jemaah lain untuk mencium Hajarul Aswad. "Iyah Iyah", kata saya di dalam hati ketika bertarung. Akhirnya Allah telah memakbulkan hajat saya dan saya pun berjaya mencium Hajarul Aswad yang dahulunya dikatakan berwarna putih, tetapi sekarang berwarna hitam kerana telah dicium oleh jemaah-jemaah yang datang membawa dosa sebesar kapal yang besar seperti saya.

Seperti sedia maklum di sekeliling Kaa'bah merupakan tempat mustajab untuk berdoa. Oleh itu saya telah berdoa untuk diri saya, keluarga, saudara-mara, rakan-rakan, guru-guru saya...pendek kata untuk semua orang yang saya kenali. Semoga doa-doa saya untuk anda semua dimakbulkan Allah.

Banyak sebenarnya yang ingin saya cerita untuk menaikkan semangat anda untuk pergi ke tanah suci dan merasai sendiri pengalaman di sana kerana saya rasa di sana kita akan berasa lebih dekat dengan Allah dan lebih dekat dengan Akhirat dan dapatlah kita meningggalkan sebentar perkara-perkara dunia yang setiap hari kita duduk sibuk-sibuk. Tapi saya kemalasan kerana saya baru sampai di rumah dan ingin lepak sambil menonton Nur Kasih yakasi yakasi sebanyak tiga episod yang belum dilayan lagi.

Apapun Ramadhan hanya di sekitar penjuru. Marilah kita jadikan Ramadhan tahun ini yang terbaik sepanjang kehidupan kita. "Mari-mari", kata anda.

Sebagai penutup saya hidangkan sedikit gambar selama saya berada di sana.


"heeeee"




"huuuuuuu"

Bai.Selamualeykum